Evolutionens Barn – japansk cyberpunkaction, alla talar svenska!

Gillar du Ghost in the Shell, Akira eller Bubblegum Crisis? Det gör jag. Sanningen att säga så gillar jag faktiskt en hel massa anime och har tittat på ganska många serier och filmer vid det här laget. Jag har kommit fram till att jag verkligen gillar det nya svenska rollspelet Evolutionens Barn också.

Med cyberpunkig anime som främsta inspirationskälla så har Mikael »Krank« Bergström presterat ett spel som jag helst skulle ge mig på att spela direkt just nu. Spelets värld introduceras genom en reklamtext för Metropolis, SigmaTec multicorporateds utopiska världsstad. En välputsad idyll vid första anblick men visst döljer ytan en hel del: robotar som går bärsärk, en hård kamp om sanningen mellan hackers & storföretag, och en undangömd genmanipulerad arbetarklass som lever i sen egen underjordiska värld.

Reglerna är snabba, lägger rollpersonerna i fokus och ger ganska mycket ansvar och utrymme till spelarna att driva spelet framåt. De blir däremot inte lämnade utan nåt att arbeta med: en av spelets två stora finesser är nämligen dramareglerna.

Med utgångspunkt från hur länge man vill spela (film, miniserie eller TV-serie i spelets terminologi, i linje med inspirationsmaterialet) bestämmer man hur många framgångskryss man ska beta innan man spelat klart. Dessa hjälper spelarna och spelledaren att bygga en dramatiskt kurva och ser till att man alltid vet vad som bör hända härnäst.

Spelets andra stora finess är reglerna kring Memplex. Enkelt uttryckt så är mem tankar, idéer och övertygelser som rollpersonerna har. »Staten är vet bäst« och »Teamet före allt« är exempel som förekommer i boken. Genom att hänvisa till sina Memplex så kan spelarna vaska fram en fördel i gräl eller slagsmål. Det är dock inte hela grejen. Nej, det fina är att spelet hanterar hur befintliga värderingar kan påverkas av nya tankar. Efter att ha blivit vittne till polisens brutala agerande så kan rollpersonen behöva tampas med idén att »Staten är ond«, fast den redan är övertygad om att »Staten vet bäst«. Det här leder till inre konflikter och i slutändan till rollpersoner som verkligen påverkas av sånt som de upplever och upptäcker, med risk för att det slutar i en emotionell krasch. Vi som tittat på en del mechaserier känner igen det här väldigt väl, det är väldigt tydligt i många av dem, t.ex. Neon Genesis Evangelion eller Eureka Seven. Givetvis gör sig hela systemet kring Memplex bäst om man spelar över flera spelmöten och jag hoppas verkligen att få testa själv nu under våren.

Nu har jag redan skrivit alldeles för mycket så jag tänker inte förklara mer utan istället säga att spelet faktiskt finns att ta del av i sin helhet på Urverk Speldesign. Sedan, när ni tittat och blivit lika sugna som jag, då tar ni och beställer spelet därifrån också! I dagsläget så finns det att köpa i svartvit version men en färgversion kommer inom kort. Grundpriset är 50:- men man får betala så mycket man tycker det är värt.

Detta tillsammans med att hela spelet är licenserat under Creative Commons Erkännande 2.5 Sverige-licensen (som i praktiken säger att man får använda spelet hur man vill bara man tydligt hänvisar till skaparen) känns som något riktigt nytt och spännande inom den svenska rollspelsvärlden. Det trycks dessutom genom Publit.se, en vad jag förstår relativt ny print on demand-tjänst med bas i Stockholm. Högintressant för alla oss som har egna spelprojekt!

Vad väntar du på? Stick iväg och spana in Evolutionens Barn!

Relevanta länkar:

Hemsidan för Evolutionens Barn hos Urverk Speldesign

Wilhelm tycker till om spelet på sin blogg (engelska)

Publit.se

En reaktion på “Evolutionens Barn – japansk cyberpunkaction, alla talar svenska!”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *