Spelglädje och passion är viktigast

Nästan en månad efter att det släpptes så har jag äntligen lyssnat på avsnitt fyra av podcasten Märklighetstroget. I det här avsnittet så snackar Thom Kiraly med Jocke Tang om att dema spel för folk. Jocke är en av krafterna bakom S.A.R.Z. Spelbar som brukar dyka upp och förgylla de flesta stora konventen här i Sverige.

Att dema spel är ju precis vad Indierummet går ut på också, så det är jätteroligt att höra någon annans tankar om ämnet. Jag nickar igenkännande och instämmande när Jocke lägger fram spelglädje och passion som de viktigaste sakerna att ha om man vill visa upp ett spel.

Mycket härligt att höra att ett samarbete mellan S.A.R.Z. Spelbar och rollspelsmakarna Kaleidoskop är på gång också. Kaleidoskoparna har varit duktiga på att närvara på åtminstone GothCon, men tyvärr utan att deras spel blivit spelade särskilt mycket. Här finns en chans för ett ordentligt uppsving.

På tal om Kaleidoskop kan jag också meddela att jag sitter och korrekturläser ett par avsnitt ur det kommande spelet Magneter och mirakel som Olle Linge har skrivit. Det kommer helt klart bli något unikt i det svenska rollspelsutbudet och jag ser fram emot att se det färdiga spelet senare i år!

4 reaktioner på ”Spelglädje och passion är viktigast”

  1. M&M (inte superhjältar!) ser ju intressant ut. Setting verkar ju rätt unik (magnetpunk?). Verkar systemet också spännande?

  2. Jag har inte sett reglerna i den senaste versionen, i bitarna jag korrat är det bara spelvärld. Men jag läste genom spelet för några år sedan, och då var de annorlunda mot vad jag hade sett i andra spel tidigare i alla fall.

    Själv tycker jag att det är coolt som bara den att Jennie har knutits till projektet för att illustrera den häftiga spelvärlden. Hennes bilder visar kusligt nära det jag såg för min inre syn när jag läste om spelvärlden.

  3. Det är ett tag sen jag tittade på reglerna också (introduktion och spelvärld i mina bitar), men jag kan lova spår av bland annat FATE däri: rollpersoner och omvärld har olika egenskaper (»aspekter«) som kan vara mer eller mindre tillfälliga. Om jag minns rätt har man alltså samma mekanik för saker som att någon är en fantastiskt slug förhandlare och personen stukat foten i ett olyckligt fall.

    Kanske vore en idé att återkomma med en lite matnyttigare titt på reglerna i ett framtida inlägg?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.