Lady Blackbird

Som Anders skrev i förra inlägget testade jag ett spel i Indierummet på GothCon XXXIV, Lady Blackbird av John Harper. Lady Blackbird passar riktigt bra i Indierummet, det är snabbt, enkelt att komma igång med och fantastiskt roligt. Spelet är kort, bara 16 sidor, och går att ladda hem gratis från Johns hemsida. Som spelledare lär man sig vad som behövs på några minuter, bara att skriva ut och köra igång med andra ord.

Spelet innehåller fem färdiga rollpersoner, en uppsättning enkla regler och en situation. Situationen är den spännande inledningen på ett äventyr, men så snart rollpersonerna lämnat den får alla tillsammans hjälpa till att improvisera fram fortsättningen.

Bilden ovan visar skeppet The Owl, ägt av Cyrus Vance, en äventyrare och en av de fem rollpersonerna. Skeppet har chartrats av Lady Blackbird, även hon rollperson, på flykt från ett arrangerat bröllop. Hon är på väg mot asteroidbätet för att hitta sin älskare, den beryktade piratkaptenen Uriah Flint.

Men när spelet tar sin början har alla rollpersonerna fängslats ombord på den kejserliga kryssaren The Hand of Sorrow. Klockan tickar, kapten Hollas har redan telegraferat efter upplysningar om den bordade The Owl, och det är bara en fråga om tid innan han får veta att skeppet ägs av ingen mindre än den efterlyste Cyrus Vance!

Förutom knipan som rollpersonerna börjar i får man som spelledare inte mycket ledning. Men ett råd får man, och det är helt fantatiskt – ”Planera inte, ställ frågor!”

I indierummet började jag varje spelpass med att be en spelare beskriva cellen de satt i, och så ofta som möjligt ställde jag frågor istället för att själv hitta på vad som skulle hända härnäst. I slutet på spelpassen spelledde spelarna mer eller mindre sig själva och det var fantastiskt roligt att se.

Lady Blackbird tar tre till fem timmar att spela, kräver inte mer förberedelser än att man skriver ut det och spelledaren läser igenom det medan spelarna kokar te och raffsar igenom tärningsburken efter alla T6:or som står att finna.

Jag har inte hunnit spela det med min hemmagrupp än, men någon varm sommarkväll kommer jag säkert att samla ihop dem och se hur det går för Lady Blackbird och de andra över en kanna iste och lite kakor.

8 reaktioner på ”Lady Blackbird”

  1. Kan passa på att nämna att Lady Blackbird fyllde ett år alldeles nyligen. Grattis till »henne« och John!

  2. @ wilper: KE verkar ha haft jättekul med Lady Blackbird, och det lät som att det var det bästa han spelade på hela konventet.

    Själv har jag börjat driva en indie-kampanj inom LoST och har Blackbird som ett planerat spel. Det jag läst hittils verkar jättebra. Några allmänna råd för hur man spelleder det, utöver ”ställ frågor” och utnyttja keys? Det känns som att man blir lämnat hyfsat vilse, då man inte riktigt får några råd för att spelleda det.

  3. ”KE”?

    Ärligt talat, strunta i nycklarna som SL och låt spelarna ta hand om det. Funkade fint de fyra gångerna jag körde äventyret. Nycklarna är personbeskrivning för rollerna, och spelarna kommer själva att aktivera dem. De funkar inte riktigt på samma sätt som i TSOY/SS, där man som SL bör ha bättre koll.

    Man får rådet ”Planera inte, ställ frågor!” och det är helt perfekt. När spelarna väl brutit sig ur cellen brukade jag vända mig till den spelare som varit tystast och fråga ”Vad möter er där ute?” eller möjliigen någon omskrivning av det för att lägga in att den rollen varit upptagen med spaning och nu är redo att rapportera, om spelaren inte gjort så mycket alls.

    Jag tog rent generellt vanan att ställa frågorna till den spelare som varit inaktiv längst, med antagandet att han eller hon hade en bit awesome i beredskap och bara väntade på rätt tillfälle att dela med sig. Antagandet var allt som oftast korrekt.

    Frågorna kan vara rätt öppna, som ”Vad möter er där ute?” till ganska exakta, som att fråga Cyrus ”Men du har ju varit i kontakt med den kejserliga flottan förr och vet hur deras officerare brukar reagera i sådana här situationer, hur förekommer du dem?”

    Planera inte. Då är det lättare att man säger nej när spelarna gör något för att man vill rädda sin plan. Planera inte och säg ja till spelarna. Om de misslyckas med ett slag, låt dem själva beskriva konsekvenserna av sitt misslyckande, det kommer att visa sig att de är bra mycket elakare mot sig själva än du som SL hade tänkt vara. Awesome följer per automatik.

  4. K-E = den stora snubben som var med och spelade Star Wars-omgången. Han är en av mina.

    Så, kort och gott:
    1) Låt spelare beskriva allt genom att svara på frågor
    2) Say yes
    3) Skjut från höften

    Det ska nog gå bra. Tack!

  5. Hej!

    Har varit sugen att spela Lady Blackbird för (delvis) rollspelsrookies. Översatte du något till svenska eller körde ni på svenska med engelska rollformulär?

    /McAber

  6. Vi har använt Harpers engelskspråkiga rollformulär när vi spelat. Det brukar gå bra. Enda gången jag kände att vi borde ha översatt var när jag fick några killar i nedre tonåren vid bordet. De snubblade på betydelsen av några ord så det blev några korta avbrott för snabböversättning åt dem.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.