Avsnitt 17 – Favoritspel

Elin, Henrik, Anders och Christoffer gästar mig i studion. Vi pratar om favoritspel.

1:06 – Ironclaw (Recensionen som Henrik pratar om.)

12:26 – Zombie Cinema

21:36 – Elin har inget favoritspel.

30:25 – Solar System

40:43 – Panty Explosion

Avsnitt 17 – Favoritspel

4 reaktioner på ”Avsnitt 17 – Favoritspel”

  1. Stort tack för ett kanonfint avsnitt! Jag är mycket nöjd, och speciellt just eftersom ni klarade det så bra. Mitt önskemål var trots allt inte så specifikt och som ni själva sade behöver man ofta en kontext för att peka ut ett favoritspel, beroende på vad man är ute efter. Schysst resonemang om just den biten, Elin.

    Det är förövrigt väldigt roligt att Zombie Cinema dök upp på den här listan, trots att ni spelat det så himla, himla mycket. Det är ju ett av mina favoritspel också, trots att jag bara spelat typ 5-6 omgångar och kom mig för att köpa spelet efter ert actual play-avsnitt med det. Det är enkelt, det är snabbt det är lätt och det kan ge hur bra storys som helst bara man är taggat. Det är grymt – ett spel man alltid kan återkomma till utan några större ansträngningar.

    Det är dessutom väldigt roligt att ni pratat om Solar och PEP. Solar står och hänger i bokhyllan, men jag har aldrig läst hela spelet, än mindre spelat det, tyvärr, trots att jag många gånger känt mig sugen på att ta mig i kragen på den punkten. Nu känner jag så igen, just tack vare det här avsnittet. Dock har jag numera ungefär samma referenser som Wilhelm; ”Över 50 sidor?! Jobbigt!” Vad gäller PEP har jag länge intresserat mig för PE och gillat allt jag hört om det av folk som lirar det – trots att jag inte äger någon version av det, än, faktiskt. Jag går dock och suger på att köpa PEP och se vart det landar. Det verkar mycket spännande.

    Nya titlar är också smaskigt. Varje dag man upptäcker ett ”nytt” rollspel blir en lite intressantare dag. Jag hade aldrig hört talas om Iron Claw tidigare, vad jag kan minnas, så det var ruskigt skoj. Måste förövrigt tillägga min förvåning över att det dök upp ett tradspel bland favoriterna hos er nordnordostare. Det var oväntat. =)

    Nå, stort tack till samtliga av er. Diskussionerna var mycket intressanta och väckte många tankar samt en stor skopa spelsug. Tack!

  2. Vad gäller den eviga favoriten Zombie Cinema, har du sett att det finns alternativa spelplaner för det på http://www.arkenstonepublishing.net/zombiecinema/variants ? Själv hade jag missat dem helt och hållet tills Eero berättade att han hade lagt upp översättningen av Portkod 1034 bland ”de andra hacken”.

    Ang. förvåningen över plötslig trad från NNO, vi är allihop bredare i spelen än namnet Indierummet Nordnordost ger sken av. Jag håller fortfarande Ars Magica som det spel jag är mest sugen på att få testa, och det har legat på topp på den listan i mer än fem år. Och jag spelleder en kampanj i old-school-spelet Swords & Wizardry, och har mycket kul med det.

  3. Jodå, jag har noterat alla översättningar och alternativ. Vad kul att han lade upp Postkod 1034! 😀 Det visste jag däremot inte. Hm, jag borde plocka hem allt från ZC någon gång så man har allt när andan kryper på.

    Oj! Ars Magica – aldrig spelat, aldrig läst, men är inte det rätt mycket att handskas med? Hm, jag har ofta hajat till med glatt intresse när folk pratat om vad spelet går ut på, för det låter så coolt att lira besvärjare på det där sättet, men jag har som sagt aldrig kommit mig för att testa det. Det är väl där man bygger gemensamma baser/covens och sådant?

  4. Jo. De kallar det covenant, det är typ ett kollektiv för trollkarlar. Varje spelare har en trollkarl, en kompanjon (viktig bifigur, kanske en riddare eller så) och gruppen har en hög med ”grogs” – soldater, tjänare och sånt.

    Sedan spelar man äventyr. Problemet är bara att trollkarlarna är riktiga akademiker, de vill inte äventyra, utan sitter hellre på kammaren och pluggar och utvecklar nya trollformler. Så de får bråka om vem som måste lämna covenanten, och den som förlorar får äventyra, de andra spelarna fyller sedan på äventyrarpartyt med någon kompanjon och resten grogs.

    Precis som i Pendragon är det gjort för kampanjspel, och spelvärldens tid kommer att löpa på flera år under en kampanj.

    Det finns några sköna krönikor från Ars Magica-spel här: http://www.erzo.org/shannon/ars-magica

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.