Vad är indiespel?

När Indierummet dyker upp på ett evenemang så bjuds det på indiespel, men vad tusan är egentligen ett indiespel?

Diskussioner har förts på många ställen runt omkring på Internet men precis som när det gäller många andra saker är man inte helt överens. Ofta tar man upp hur spelen görs och sprids. Ordet indie kommer ju av »independent«, oberoende, och spelen ges ofta ut och säljs av tillverkarna, utan inblandning av något bolag. Första gången man pratade om indiespel i Sverige menade man rent av gratis spel som lagts ut på Internet av författarna.

När vi pratar om indiespel så menar vi däremot en slags designskola för rollspel. Den växte fram i början av 00-talet och till stor del utgick processen från forumen på The Forge där spel som Sorcerer (Ron Edwards), My Life with Master (Paul Czege) och Dogs in the Vineyard (Vincent Baker) blev till. Där började spelmakare prova nya grepp: man löste upp den traditionella spelledarrollen och gav spelarna mer att säga till om. Regelsystemen var små och väldigt specialiserade jämfört med dem man hittar i »traditionella« rollspel (exempelvis Eon eller Drakar och Demoner).

De här dragen finns tydligt bland de spel som Indierummet bjuder på idag: vi har spel helt utan spelledare, spel där reglerna styr hur historien artar sig snarare än om rollpersonerna lyckas, och spel som inte tar upp mer än några sidor och kanske förutsätter att spelarna ska skapa spelvärlden tillsammans.

En del upplever de här förändringarna som flummiga och konstiga vilket givit upphov till ett underbart smeknamn: dirty hippie games.

Rollspel. Te. Mys. Norrland.