Rapport från Indierummet på SävCon X

Tänk att det tionde SävCon är till ända. Årets konvent var egentligen fjolårets då det blev uppskjutet i höstas. Det var minsann en dag längre och sträckte sig ända från torsdag till söndag. Vad betyder det? Jo, fler härliga spelomgångar i Indierummet!

I år hade vi med oss nio spel och alla utom ett blev spelade. Det sista var min, i dubbel bemärkelse ospelade, favorit Archipelago II som bör förberedas i förväg om man vill ha det på konvent, men tyvärr fanns det inte tid till det innan konventet. Vi tog och presenterade spelen i en spelmeny:

Spelmeny för SävCon X

Spelmeny för SävCon X

I Indierummet får man ju välja vad man vill spela, och då är det bra att ha nåt att visa upp. Till kommande konvent så klurar jag och Wilhelm på att bygga en pärm där man kan samla spelpresentationer så att spelarna verkligen kan få bläddra lite och man har något ännu mer konkret att visa upp. Till detta drömmer vi om mappar där allt man behöver för att spela finns förpaketerat.

Nå, under SävCon X blev det i alla fall en massa spelat även utan mappar. Här har vi hela resultatlistan:

Jag har fått förfrågningar via Facebook om var man kan hitta en del av spelen så jag har lagt in länkar för var och ett. Klicka på titeln bara!

Vi var fyra spelledare tack vare nytillskotten Christoffer och Malin som helt orädda hoppade in och var klippor. Alltid skönt att vara någon extra spelledare så man kan dela på lasset – även om det är roligt så tar det på krafterna att spela så intensivt flera dagar i sträck.

Innan det här inlägget blir för babbligt och långt så får jag helt enkelt ta och rikta ett stort tack till alla som gjorde att det blev ett härligt konvent: arrangörerna, mina kollegor i Indierummet, gänget som serverade mat i caféterian (världens godaste köttfärssås? Inte omöjligt!), och förstås spelarna!

Tack för SävCon X! Vi ses väl i höst, på SävCon XI?

3 reaktion på “Rapport från Indierummet på SävCon X”

  1. Smarrig meny! Vad tror ni påverkar vilka spel som spelas mest/minst? Är det er entusiasm för spelen vid tillfället eller låter ni spelarnas val styra helt och hållet? Eller är det praktiska saker som tillgänglig SL och gruppstorlek?

  2. Just på SävCon tror jag gruppstorlek och ”subject matter” är viktigast. På SävCon spelar vi nästan bara med färdiga lag så de kommer 4 eller 5 personer för det mesta. Det är ganska lite drop in och då oftast med lag då också. Jag tror settingen är viktig för vad folk går igång på. ”Luftens hjältar, fast steampunk och utan talande djur” eller ”en zombiefilm” är förhållandevis lättillgängliga saker, presenterade sida vid sida med riddare som dööör på nordpolen eller katarer som ska gå på bålet.

    Ibland så har man chans att bli förvånad dock. Ett gäng grabbar som jag var helt säker på att de skulle vilja spela nåt av de actionbetonade spelen valde att spela Love in the Time… och tyckte det verkade häftigt för de hade ju aldrig spelat utan spelledare förut. Det var mycket roligt!

    Själv är jag nästan lite förvånad över att Evolutionens Barn inte blev spelat mer än en gång. Kanske hade jag en för förvirrad pitch, kanske var det bara inte särskilt många animediggare som tittade in?

  3. Låter rimligt. Själv var jag lite tveksam till Evolutionens Barn på GothCon förra året – animeaction är inte vad jag normalt går igång på. Så det lönar sig att vara öppen för nya idéer. I rimliga proportioner naturligtvis – en kompis försöker förgäves få mig att pröva Deathwatch, någonstans måste man ju dra gränsen!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>